TINGGALKAN TAPAK BLOG ANDA DI SINI

Thursday, May 17, 2012

TOP 10 BANGUNAN PALING TINGGI DI DUNIA !

Assalamualaikum :)
Peace ! ^_^v

Tadi masa tengah syok-syok blogwalking, terjumpa satu entri mengenai ' Top 10 Bangunan Paling Tinggi Di Dunia ! '

Jadi di sini, aku nak sharelah dengan blogger-blogger semua untuk  kita sama-sama tengok mana bangunan paling tinggi sangat tu..Malaysia pun tersenarai sekali tau..Haha..Bangga jadi rakyat Malaysia ! :)


10. Menara Jin Mao (Shanghai)
Menara ke-10 tertinggi di dunia dengan ketinggian 420.5 m, terletak dikawasan Lujiazui daerah Pudong Shanghai



9.Trump International Hotel and Tower (Chicago)
Juga dikenali sebagai Trump Tower Chicago, memiliki ketinggian 1389 kaki (423 m) termasuk puncak menara.


8.Guangzhou West Tower (Guangzhou)
Guangzhou West Tower merupakan sebuah bangunan awam dengan ketinggian 1558 kaki (475 m)


7.Willis Tower (Chicago)
Pernah menjadi bangunan tertinggi di dunia yang dahulunya dinamakan sebagai Sears Tower dengan ketinggian 1,451 kaki (442 m).


6.Nanjing Greenland Financial Center (Nanjing)
Daerah Nanjing yang terletak di negara China dengan ketinggian 1480 kaki (450 m), merupakan bangunan ke-2 tertinggi di China


5.Menara Berkembar Petronas (Kuala Lumpur)
Juga pernah menjadi sebuah menara tertinggi di dunia suatu ketika dulu sebelum diatasi oleh Taipei 101 dengan ketinggian 1483 kaki (452 m). Tambahan : Menara Telekom berada ditempat ke-53 dunia.


4.International Commerce Centre (Hong Kong)
Terletak di bandar Kowloon, China, dengan ketinggian 1588 kaki (484 m)


3.Shanghai World Financial Center (Shanghai)
Pusat kewangan dunia dengan ketinggian 1,614 kaki (492 m)


2.Taipei 101 (Taipei)
Bangunan ke-2 teringgi di dunia dengan ketinggian 1,670 kaki (509 m)


1.Burj Khalifa (Dubai)
 Awalnya dikenali sebagai Burj Dubai dan kini telah menjadi bangunan pencakar langit tertinggi di dunia dengan jarak ketinggian yang amat ketara iaitu 2,717 kaki (828 m).



Gambar bawah ni merupakan jarak perbezaan di antara bangunan-bangunan yang terdapat di atas .


SUMBER : KLIK AJE :)


LIKE KALAU SUKA ENTRI INI ! ^_^v
♥ TERIMA KASIH DAUN KELADI, KALAU BOLEH KOMENLAH SEKALI ♥

6 comments:

  1. so sapa yg nak bunuh diri sila pilih mna satu bgunan yg korang nak okay...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha... Tu menempah maut namanya... Belum terjun dah arwah kott sebab tinggi sangat.. ! :D

      Delete
  2. wah.. info yang menarik! thanx 4 sharing!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. You're welcome Aida.. hehe.. Sharing Is Caring kann ? :D

      Delete
  3. seape yang gayat tu, boleh la pegi jugak

    ReplyDelete
  4. Hahaha.. Boleh je.. Tapi tengok je lhaa.. Mahu pengsan kott sebab tinggi sangat.. ! :P

    ReplyDelete

❤ Assalamualaikum.
❤ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya Kali Ini.
❤ Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
❤ SATU Pun Jadilah. ! ^_^

GUABLOG.COM ♥ OHBELOG.COM