TINGGALKAN TAPAK BLOG ANDA DI SINI

Saturday, December 8, 2012

TUJUH KELEBIHAN WANITA YANG WAJIB DIKETAHUI

Assalamualaikum. :)
Peace ! ^_~v


Banyak pihak mengatakan bahawa sukar menjadi wanita Islam (muslim), hanya dengan melihat secara kasar perkara-perkara di bawah ini :
  1. Wanita auratnya lebih susah dijaga dibanding lelaki.
  2. Wanita perlu minta izin dari suami apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
  3. Wanita saksinya (jumlah apabila menjadi saksi) kurang berbanding lelaki.
  4. Wanita menerima harta warisan lebih sedikit dari pada lelaki.
  5. Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak
  6. Wanita wajib taat kepada suaminya, sementara suami tak perlu taat pada istrinya dalam (hal-hal tertentu).
  7. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
  8. Wanita kurang “selesa” dalam beribadat kerana adanya masalah haid dan nifas.
  9. dan lain-lain isu yang sengaja dipersoalkan sama ada mereka yang bukan Islam ataupun mereka yang terperdaya dengan tohmahan “musuh” Islam.
Tetapi, pernahkah kita menyelami hakikat yang sebenarnya iaitu kelebihan menjadi seorang wanita yang beragama Islam?. Baca penerangan di bawah ini:
1. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang selamat dan terbaik. Sudah pasti itulah intan permata bandingannya dengan seorang wanita.
2. Wanita perlu taat kepada suami, tetapi tahukah lelaki wajib taat kepada ibunya tiga kali lebih utama daripada kepada bapanya ?
3. Wanita menerima harta warisan lebih sedikit daripada lelaki, tetapi tahukah bahawa harta itu akan menjadi miliknya dan tidak perlu diserahkan kepada suami? Sementara suami apabila menerima harta warisan ia wajib juga menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anaknya ?
4. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi tahukah bahwa setiap saat dia didoakan oleh segala mahluk, malaikat dan seluruh mahluk Allah dimuka bumi ini, dan tahukah jika ia meninggal karena melahirkan adalah syahid dan syurga menantinya.
5. Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap empat wanita, iaitu : Isteri, Ibu, Anak perempuan dan saudara perempuan. Ertinya , bagi seorang wanita tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh empat orang lelaki, iaitu : suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.
6. Seorang Wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu mana saja yang disukainya cukup dengan empat syarat saja, iaitu : solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat kepada suaminya dan menjaga kehormatannya.
7. Seorang lelaki wajib berjihad di jalan Allah, sementara bagi wanita jika taat kepada suami serta menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah SWT, maka ia akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad di jalan Allah SWT tanpa perlu mengangkat senjata.
Masya’ Allah…demikian sayangnya Allah SWT kepada wanita. Yakinlah bahwa di dalam Islam, nasib wanita sebenarnya lebih terbela @ terjaga jika dibandingkan dengan “yang lain”. Usahlah percaya dan mengikuti “dakwah” pihak-pihak tertentu yang ingin memburuk-burukan Islam. Marilah kenali Islam dengan niat yang ikhlas iaitu ingin mencari kebenaran dalam beragama.

SUMBER : HERE 

♥ TERIMA KASIH DAUN KELADI, KALAU BOLEH KOMENLAH SEKALI ♥

6 comments:

  1. nice blog and sweet owner, berjaye selalu puan

    ReplyDelete
  2. Blog nya kerenn . artikelnya juga bagus , mantebb :)

    SHARE4RT

    ReplyDelete
  3. hhee...wanita..permpuan...mmg banyak kelbihannyer..untung jadi wanita kan..melainkan ade orang yang x tau menghargai wanita..=)

    ReplyDelete
  4. sesekali kena tazkirah mcm ni..sgt bagus..mengingatkan yang lupa...

    ReplyDelete
  5. pasal aurat tu mmg betul..perempuan mmg susah nak jaga...tpi bila dah kawin,aurat isteri jd tanggungjawab suami,kalo x marah berdosa...double tanggungjawablah si suami nnti..

    ReplyDelete

❤ Assalamualaikum.
❤ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya Kali Ini.
❤ Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
❤ SATU Pun Jadilah. ! ^_^

GUABLOG.COM ♥ OHBELOG.COM